Wat je tegen jezelf zegt is belangrijk.

Ik zet gewoon een ander filmpje op

Met roodgloeiende wangen zitten we elke week aan de kant van het zwembad. Bloedheet – het reptielenhuis in Artis is er niks bij – maar ik wil dit voor geen goud missen.

Even geleden horen we van de zwemdocent dat onze oudste zonder bandjes mag. Glunderend van trots en 10 cm groter komt hij het bad uit. ‘Ik mag nu zonder bandjes hè mama!’

Vorige week was het dan eindelijk zo ver.

De eerste twee baantjes zonder bandjes gaan soepel. Zodra zijn handen de rand van het zwembad raken zie ik een glimlach en ook opluchting. Tijdens de volgende baantjes verdwijnt de glimlach en ontstaat een steeds krampachtigere blik. Zijn kin zakt steeds iets verder onder water en ik zie lichte paniek in zijn ogen ontstaan.

Ik loop naar de badrand toe en vraag: ‘gaat het oké?’ Sip schudt hij nee en laat een traan over zijn wang rollen. Ik geef aan: ‘Je hoeft nog niet de hele les zonder bandjes hè? Dat de meester denkt dat jij het kan, betekent niet dat het hoeft. Jij bepaald. Wat wil je?’

Opgelucht kijkt hij me aan en zegt: ‘Ik wil toch nog even bandjes om’.

Op de terugweg hebben we er een mooi gesprek over. Over verwachtingen. Over dingen die toch nog tegen vallen. Over leren, doorzetten en de rol van onze gedachten.

Zonder bandjes

Een week later wil hij wel weer zonder bandjes proberen. Ineens, zonder probleem de hele les. Op de terugweg vraag ik: ‘Je hebt de hele les zonder bandjes gezwommen. Hoe heb je dat gedaan?!’

‘Nou, jij zegt toch altijd dat wat je tegen jezelf zegt zo belangrijk is. Als je in jezelf gelooft, gaat het beter. Ik heb gewoon een ander filmpje in mijn hoofd aangezet en die zei de hele tijd: ‘Je kan dit, je kan dit, rustig blijven, dan ben je sterk.’

‘Wat tof om te horen! En het werkte dus?’

‘JA!’

We fietsen in stilte verder door de regen. Toen we vlak bij huis waren zegt hij: ‘Mijn hoofd is eigenlijk een soort van televisie en ik heb de afstandsbediening. Als het filmpje niet fijn is, zet ik hem gewoon door naar een fijner filmpje.’

‘Wat een top tip, dankjewel. Dit ga ik ook eens proberen als ik iets spannend vind.’

De ander zien, verbinden en van elkaar leren. Dit is wat ik het liefste doe.

Benieuwd of ik iets voor jou of je kind kan betekenen, door support bieden bij de dingen die je tegen jezelf zegt?

Odette Koelewijn coacht kinderen die vastlopen op school in haar praktijk in Amsterdam. Kernvisie coach EFT tapping

Odette Koelewijn coacht kinderen die vastlopen op school in haar praktijk in Amsterdam. Ze is op haar best als ze samen met kind en ouder manieren vindt om meer plezier en zelfvertrouwen te ervaren. Ze is opgeleid als gymdocent en verder ontwikkeld in psychologie, NLP, EFT-therapie en verbindend opvoeden. Ze is co-creator van het Ik Boek journal, voor meer verbinding en geluksmomenten met je kind.

Dit artikel is oorspronkelijk geschreven voor LinkedIn.

Wil je direct op de hoogte blijven van mijn nieuwe posts, neem dan een kijkje en stuur een connectie-verzoek.

Bekijk mijn LinkedIn profiel