Je kinderen leren hoe te leren, zodat ze elke uitdaging aankunnen.
Met lichte tegenzin naar zwemles
Onze jongste zoon ging al eventjes met lichte tegenzin naar zwemles. Hij ervaart spanning. Vooral als hem gevraagd wordt te springen, zijn hoofd onder water te steken of als er een kans is kopje onder te gaan.
Deze keer zijn er twee docenten voor een klein clubje kinderen. De meester zegt: ‘Kom Sacha, vandaag gaan wij met zijn tweetjes oefenen.’ Nog geen idee wat dat betekent, schuift hij stilletjes een stukje naar links.
‘Jij vindt in het water springen nog eng he?’
Sacha knikt.
‘Wat vind je het aller spannendst dat kan gebeuren?’
Het is even stil en zegt dan: ‘Dat ik naar de bodem zak en niet meer omhoog kom.’
‘Ja, dat is ook spannend. Denk je dat dat gaat gebeuren?’
‘Nee, maar ik ben er toch bang voor.’
Ze kletsen wat, maken grappen, er wordt veel gespetterd en langzaam wordt er toegewerkt naar in het water springen. Eerst in de armen van de meester, dan naar een rubberen buis, een mat, hoepel en uiteindelijk los in het water.
De hele les ligt de focus op spelenderwijs doen wat hij het allerergst vind. Elke keer als Sacha boven komt vraagt de docent met een big smile: ‘En? Ben je naar de bodem gezakt?’ Waarbij Sacha lachend nee antwoord.
Langzaam zie ik zijn lijf ontspannen en krijg ik tussendoor een glimlach.
Op de terugweg zegt Sacha:
‘Dit was mijn allerleukste les! Deze meesters weten hoe leren werkt mama! Leren is toch heel veel proberen?! En nu vind ik het niet meer eng.’
Ik voel dankbaarheid voor alle liefde die er elke keer weer in de lessen wordt gestopt.
Vertragen, verbinden en aandacht.
Een van de belangrijkste lessen die ik probeer mee te geven in mijn praktijk en aan mijn eigen kinderen zijn:
- Alle dingen zijn lastig voordat het makkelijker wordt.
- Leren gaat gepaard met ongemakkelijke gevoelens en vraagt soms moed.
- Groeien is (gezonde) spanning voelen en het tóch doen.
- Fouten ga je sowieso maken, maak het jezelf daarin zo gemakkelijk mogelijk.
Als we onze kinderen kunnen leren hoe te leren, kunnen ze elke uitdaging aan. Een fantastisch hulpmiddel om kinderen meer inzicht te geven in het leerproces is ‘De leerkuil’. Het geeft ze grip, richting en acceptatie in de soms negatieve gedachten en emoties.
Benieuwd of ik iets voor jou of je kind kan betekenen, bijvoorbeeld hoe om te gaan met de ongemakkelijke gevoelens die gepaard gaan met leren?
Odette Koelewijn coacht kinderen die vastlopen op school in haar praktijk in Amsterdam. Ze is op haar best als ze samen met kind en ouder manieren vindt om meer plezier en zelfvertrouwen te ervaren. Ze is opgeleid als gymdocent en verder ontwikkeld in psychologie, NLP, EFT-therapie en verbindend opvoeden. Ze is co-creator van het Ik Boek journal, voor meer verbinding en geluksmomenten met je kind.
Dit artikel is oorspronkelijk geschreven voor LinkedIn.
Wil je direct op de hoogte blijven van mijn nieuwe posts, neem dan een kijkje en stuur een connectie-verzoek.