Omdenken op een speelse manier.
Frikandel speciaal
We kunnen onze klok erop gelijk zetten. Elke ochtend om 6:30 gaat onze oudste naar de wc. Dat gaat helaas niet stilletjes of galant. Hij maakt klik-klak geluidjes, neuriet liedjes, tikt met de ijzeren wc rol houder, bewust of onbewust met het resultaat dat zijn jongere broertje en ook wij wakker zijn.
We merkte dat hij al een tijdje interesse had in woorden, maar de boekjes die we van de bieb mee namen vond hij stom, te moeilijk en leverde frustratie op.
Alles rondom leren en ontwikkelen vind ik fantastisch dus onze kids zijn af en toe de dupe. Ons radartje ging weer aan: hoe kan het anders? Lezen in boeken vindt hij nog steeds niet leuk, dus het mag speelser, het liefst met humor om de nieuwsgierigheid te wekken.
Mijn partner Niels had een geniaal idee en besloot om het ‘ik-maak-iedereen-wakker-in-huis’ momentje op de wc, te veranderen naar een ‘lees-leer-lach’ moment.
Sinds een paar weken krijgt onze zoon woorden, raadsels of gewoon grappige zinnen aan de binnenkant van de WC deur.
Geen getik, gekke geluidjes of rollen wc-papier meer over de gang, maar elke ochtend horen wij hem zachtjes spellen:
w – i – e
herhaald door ‘wie’
d – i – t
herhaald door ‘dit’
l – e – e – s – t
herhaald door ‘leest’
Grote glimlach
Mijn vriend en ik liggen met een glimlach in bed terwijl wij voor de eerste keer dit gehak en geplak horen.
Letter voor letter ontrafelt hij het woord, maar aan het eind van de zin is hij het eerste woord alweer vergeten en begint het proces opnieuw.
Daarna valt een lange stilte…
We horen hem doortrekken en rent onze kamer in.
Met een grijns zegt hij, ik weet wat er staat! ‘Wie dit leest is gek!’
Meteen vraag hij, of wij het ook gelezen hebben.
We knikken ja. ‘Dan zijn jullie ook gek.’ zegt hij met een grote grijns.
Ondertussen zijn we vele combinaties verder:
Wie dit leest is gek.
.. een drol.
.. een olifant.
.. een broodje kaas.
Wie kent het weekend en wie kent het niet?
Het is geel en het plaagt ..
Deze week hebben wij voor het eerst een briefje terug ontvangen!
Missie geslaagd. Echt genieten!
Benieuwd of ik iets voor jou of je kind kan betekenen, bijvoorbeeld bij het omdenken op een speelse manier?
Odette Koelewijn coacht kinderen die vastlopen op school in haar praktijk in Amsterdam. Ze is op haar best als ze samen met kind en ouder manieren vindt om meer plezier en zelfvertrouwen te ervaren. Ze is opgeleid als gymdocent en verder ontwikkeld in psychologie, NLP, EFT-therapie en verbindend opvoeden. Ze is co-creator van het Ik Boek journal, voor meer verbinding en geluksmomenten met je kind.
Dit artikel is oorspronkelijk geschreven voor LinkedIn.
Wil je direct op de hoogte blijven van mijn nieuwe posts, neem dan een kijkje en stuur een connectie-verzoek.